سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ متکبّری، دوستی ندارد . [امام علی علیه السلام]
گوهری در صدف
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» زینب(س)1

قاعده کلی درباره حجاب برتر

خداوند سبحان خطاب به زنان پیامبر (ص) می فرماید

ای همسران پیامبر شما همچون دیگر زنان نیستید اگر تقوا پیشه کنید پس به گونه ای هوس انگیز سخن نگوئید که بیمار دلان در شما طمع کنند .سخن شایسته بگوئید .در خانه های خود بمانید وهمچون جاهلیت نخستین که اندام ووسایل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار می دادند در میان مردم ظاهر نشوید ونماز را به پا دارید وزکات بپردازید واز خدا ورسولش اطاعت کنید

ازایات وروایاتی که در قران کریم موجود است .هر چه قدر زن به ویژه زن جوان با نامحرم کمتر رابطه داشته باشد وهم سخن شود وخود را از انظار نا محرمان دور کند برای او وجامعه بهتر است

در بین پوششها هم انچه زن را بهتر می پوشاند واندام او را نمایان نمی سازد ونظرها را کمتر به او خیره می شود حجاب برتر :همان چادر است

عمل وروش حضرت زهرا (ع)

آیا آمدن حضرت زهرا (ع) با چادر به مسجد در حالی که صورت خویش را هم پوشانده بودند وان خطبه جامع وکامل که خود یک دوره معارف اسلامی را ایراد کردند برای ما دلیل و حجت بر برتری چادر نیست ؟

ایا تا به امروز اکثر زنان مسلمان در پوشش به ان بزرگوار اقتدا نکرده اند ؟ومردان غیور وبا قیرتشان از این اقتدا خوشنود نبوده اند !

وقتی ابوبکر وعمر تصمیم گرفتند فدک را از حضرت فاطمه (ع) غصب کنند ان حضرت مقنعه وچادرش را در حالی که تمام بدنش را پوشانده بود سر نمود وبرای ایراد سخنرانی ودفاع از اسلام از منزل خارج شد   .

در تفسیر کشاف می گوید :

زینت: عبارت است از چیز هایی که زن خود را بدانها می آرا ید از قبیل طلا آلات سرمه خضاب .

زینتهای آشکار :از قبیل انگشتر حلقه سرمه وخضاب مانعی نیست که آشکار بشود .

زینتهای پنهان :از قبیل دست برنجن پای برنجن بازئ بند گردنبند تاج کمربند گوشواره باید پوشانیده شود مگر برای عده ای که محرم انسان است .

فلسفه اس این است که پوشانیدن اینها حرج است کار دشواری است برای زن .زن چاره ای ندارد از این که با دو دستش اشیا را بگیرد یا بردارد وچهره اش را بگشاید .خصوصا در مقام شهادت دادن ودر محاکمات ودر موقع ازدواج .

چاره ای ندارد از این که در کوچه ها راه برود و خواه نا خواه از ساق به پایین تر یعنی قدمها یش معلوم می شود . 

(مخصوصا زنان فقیر که جوراب واحیانا کفش ندارند ) واین است معنی جمله (الا ما ظهر منها ) در حقیقت مقصود این است که انچه عادتا وطبعا اشکار است واصل اول ایجاب می کند که اشکار باشد .

رسول اکرم می فرماید  :
(یا اسما ان المراه اذ ابلغت المحیض لم تصلح ان یری منها الا هذا وهذا واشارالی کفه ووجهه)

ای اسما :همینکه زن به حد بلوغ رسید .سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این واین _اشاره فرمود به چهره وقسمت مچ به پا یین دست خودش .

این روایات می فهماند که برای چهره ودستها تا مچ واجب نیست حتی آشکار نمودن آرایشهای عادی ومعمولی که در این قسمتها وجود دارد نظیر سرمه وخضاب که معمولا زن از آنها خالی نیست وپاک کردن آنها یک عمل فوق العاده به شمار می رود نیز مانعی ندارد .

 

همه ما می دانیم امروزه قشر عظیمی از اجتماع که به غلط خود را روشنفکر معرفی می کنند با نظر بد بینی به اسلام در مسایل مربوط به زن نگاه می کنند نمی دانند اسلام چه گفته است وبا فلسفه اجتماعی اسلام آشنا نیستند ولهذا بد بینیهای آنها صد در صد بی اساس است .  این دسته نه تنها به پیروی از شهوات خود عملا مقید به حجاب وعفاف نیستند بلکه چون با حجاب اسلامی ومنطق آن اشنا نیستند اعتقاد پیدا کرده اند که این یک خرافه است .دستوری است که موجب بد بختی بشر است وهمین فکر سبب دوری بلکه بیگانگی وخروج آنها از اسلام شده است .

اگر تنها عمل نکردن وپیروی از شهوات بود سهل بود .موضوع :موضوع انکار اسلام وبی اعتقادی است شما باید با منطق وفلسفه اجتماعی اسلام از نزدیک اشنا شوید تا بتوانید جواب ان اشخاص را در بر خورد ها بدهید .

از اینجا به خوبی روشن می شود که هدف ازاین دستورات رعایت مصالح بشر است خواه زن یا مرد .

قوانین اسلام بر پایه تبعیض و تفاوت میان زن ومرد بنا نشده است. والا می بایدهمه این تکا لیف را برای زن قایل شود وبرای مرد هیچ وظیفه ای مقرر ندارد .

اگر می بینیم وظیفه پوشش به زن اختصاص یافته است از این جهت است که ملاک آن مخصوص زن است.

زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است .

قهرا به زن باید بگوید خود را در معرض نمایش به مرد قرار نده . لهذا با اینکه دستور پوشش برای مردان مقرر نشده است

عملا مردان پوشیده تر از زنان از منزل بیرون می روند .

زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به خود نمایی وبر عکس تمایل زن بیشتر به خود نمایی است نه به چشم چرانی .

تمایل مرد به چشم چرانی :بیشتر زن را تحریک ب خود نمایی میکند وتمایل به چشم چرانی کمتر در زنان وجود دارد .

لهذا مردان کمتر تمایل به خود نمایی دارند وبه همین جهت (تبرج )از مشخصات زنان است .

(کلمه زینت ):در عربی از کلمه (زیور )فارسی اعم است .زیرا زیور به زینتهایی گفته می شود که از بدن جدا می باشد

مانند طلا الا و جواهرا ت ولی کلمه زینت هم به این دسته گفته می شود وهم به ارایشهایی که به بدن متصل است نظیر سرمه وخضاب .

مفاد این دستور این است که زنان نباید آرایش وزیور خود را آشکار سازند . سپس دو استثنا ء برا ی این وظیفه ذکر شده  

اسنثناءاول :یعنی جزءزینتهایی که اشکار است .

زینتهای زن بر دو نوع است :یک نوع زینتی است که اشکار است .

نوع دیگر زینتی است که مخفی است مگر انکه زن عمدا وقصدا بخواهد ان را اشکار کند .

پو شانیدن زینت اول واجب نیست اما پوشانیدن زینتهای نوع دوم واجب است .این جا است که این پوشش به صورت

یک مشکل پیش می اید که زینت آشکار کدام است وزینت نهان کدام ؟ 

در باره این استثناء سه قول وجود دارد :

1.     زینت آشکار جامه ها ست .( جامه های نو ) و مراد اززینت نهان گشواره و دستبند است

2.     مراد از زینت ظاهره : سرمه انگشتر وخضاب دست است .یعنی زینتهای که در چهره ودو دست تا مچ واقع می شود .

3.     مراد از زینت آشکار :خود چهره ودو دست تا مچ است .

 

ام ا این که زن نسبت به محارم خود تا چه اندازه حق دارد پوشش نداشته باشد .

روایات وفتاوی مختلف است آنچه از یک عده روایات استنباط می شود وبر طبق آن نیز بعضی از فقها فتوا داده اند .این است که از ناف تا زانو از محارم غیر شوهر باید پوشیده شود .

یعنی می باید روسری خود را بر روی سینه وگریبان خویش قرار دهند البته روسری خصوصیتی ندارد مقصود

پوشیدن سر وگردن وگریبان است .

زنان عرب در قدیم پیراهنهایی می پوشیدند که گریبانهایشان باز بود دور گردن وسینهرا نمی پوشاندند .

روسریهایی هم که روی سر خود می انداختند از پشت سر می اویختند (همان طوری که الان بین مردان عرب

متداول است )قهرا گوشها وبنا گوشها وگوشوارها وجلو سینه وگردن نمایان می شد .

روزی در هوای گرم مدینه زنی جوان وزیبا در حالی که طبق معمول رو سری خود را به پشت گردن انداخته بود ودور گردن وبنا گوشش پیدا بود از کوچه عبور می کرد مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می امد وان منظره زیبا سخت نظرش را جلب کرد وچنان غرق تما شای ان زیبا شد که از خودش واطرافش غافل شد وجلوخودش را نگاه نمی کرد .

ان زن وارد کوچه ای شد وجوان با چشم خود او را دنبال کرد همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد وصورتش را مجروح ساخت وقتی به خود امد که خون از سر وصورتش جاری شده بود .

باهمین حال به حضور رسول اکرم (ص) رفت وماجرا رابه عرض رسانید .

اینجا بود که ایه مبارکه نازل شد :قل للمومنین یغضوا من ابصارهم الی اخر ...................

زنان مامو ر شده اند :که روسریهای خود را بر روی سینه خود بیفکنند تا دور گردن انان پوشیده شود .

زنان موها وگوشواره ها وگردنهای خویش را بپوشانند . اعم از شیعه وسنی ومخصوصا روایات شیعه کاملا مطلب را روشن می کند وجای تردید در مفهوم آیه باقی نمی گذارد .

یکی از مسلمات وضروریات اسلام این است که زن به زن محرم است .

برهنه شدن زن مسلمان در برابر زنان یهود یا نصرانیه ممنوع است . زیرا زنان غیر مسلمان ممکن است زیبایی

زن مسلمان را برای شوهر یا برادران خود توصیف کند .

در اینجا مساله ای وجود دارد وان این است که برای هیچ زن مسلمان جایز نیست که محاسن یعنی زیباییهای زن

مسلمان دیگر را برای شوهرخود توصیف کند .

وجود این تکلیف زنان مسلمان را در برابر یکدیگر تامین می کند ولی در مورد زنان غیر مسلمان اطمینان نیست

ممکن است انان برای مردان خود از وضع زنان مسلمان سخن بگویند .

لهذا به زنان مسلمان دستئر داده شده است که خود را از ایشان بپوشانند . البته آیه صراحت کامل ندارد به اینکه

ظاهر کردن زینتها وزیباییها در برابر انها حرام است .

فقها معمولا در این مساله قایل به وجود پوشش زن نسبت به زنان غیر مسلمان نیستند وتنها به کرامت بی پوششی فتوا می دهند .

 

هر چیزی که موجب جلب توجه مردان گردد مانند استعمال عطرهای تند وهمچنین آرایشهای غلیظ در چهره ممنوع است .به طور کلی زن در معاشرت نباید کاری بکند که موجب تحریک وتهییج وجلب تئجه مردان نامحرم گردد .  



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » موعود حوزه 11حضرت زینب ( دوشنبه 89/10/13 :: ساعت 11:16 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

انقلاب اسلامی ایران چه تفاوتی با سایر انقلابها دارد؟
اسرائیل تا ابد ذلیل است ؟
هشدار به مردم
حمایتت می کنیم
برای خدا
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 13
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 17784
» درباره من

گوهری در صدف

» فهرست موضوعی یادداشت ها
انقلاب . بهرانهای سیاسی . پدید . دگرگون . شهید محمود کاوه . غفلت -سرنوشت -انتخابات . غیرت . نهضت .
» آرشیو مطالب
آبان 89
آذر 89
دی 89
آذر 90
مهر 90

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب